I.
Bankszövetség
által is támogatott árfolyamrögzítés sandaságáról.
Február 1-én
megtartott Gólyavári Konferenciának „Magyar Bankszövetség
pénzügyekben együtt” lógójú hirdetésén nem
olvasható az, hogy ki volt a Bankszövetségnek az a meghívott tisztségviselője,
aki nézeteit a devizalapu kölcsönszerződésnek mondott szerződéssel
kapcsolatosan a Konferencián 50 percig elmondhatta, de egyik kedves olvasóm
erről a hozzászólásról az alábbiak szerint tájékoztatott:
„A Bankszövetség
szakértője szerint semmi gond nincs a devizahitelekkel, és most senki nem ülne
itt, ha nem lett volna a válság. Nem álltak volna le a beruházások, nem nőtt
volna meg a munkanélküliség, nem csökkentek volna a jövedelmek. Szerinte nem
azért volt eddig sikertelen a legtöbb bírósági kereset, mert a testületek nem
felkészültek a hasonló perekre. Még ha ezt a "háborút" meg is nyernék
a devizahitelesek, akkor is helyre kellene állítani az eredeti állapotokat,
tehát azonnal vissza kellene fizetni minden tartozásukat az adósoknak. A
szakértő úgy vélte, nem jogi megoldásra van szükség, szerinte az eszközkezelő
egy jó elgondolás, és a bankok érdeke is, hogy ügyfeleiknek segítsenek. "A legfontosabb az lenne, ha
mindenki lépjen be az árfolyamgát rendszerébe - hangsúlyozta. A
közönség erre egy nagy Ó-val válaszolt.”
Ezzel a Bankszövetségi szakértői tájékoztatóval
hangsúlyozott árfolyamgát rendszerrel kapcsolatosan fordultak hozzám többek
között az alábbiak szerint három nappal ezelőtt, illetve válaszoltam az
alábbiakat:
------------------------
From: Dr. Léhmann
György [mailto:lehmann@invitel.hu]
Sent: Saturday, February 09, 2013 *:** **
To: '…………………….'
Subject: RE: Dr. Róna Péter és Varga István véleményezte írásom
Sent: Saturday, February 09, 2013 *:** **
To: '…………………….'
Subject: RE: Dr. Róna Péter és Varga István véleményezte írásom
Immár
sehova nem fordulhat. Az árfolyamrögzítést azért találták ki, hogy Önt ennek
aláírása után minden jogi lehetőségtől megfosszák.
Üdvözli: Léhmann György
From: G……………….
[mailto:k……………………..@gmail.com]
Sent: Friday, January 25, 2013 *:** **
To: Dr. Léhmann György
Subject: Re: Dr. Róna Péter és Varga István véleményezte írásom
Sent: Friday, January 25, 2013 *:** **
To: Dr. Léhmann György
Subject: Re: Dr. Róna Péter és Varga István véleményezte írásom
Tisztelt Léhmann Úr!
Szeretnék tájékoztatást kérni azzal kapcsolatosan, hogy az árfolyamrögzítést aláírva, közjegyző jelenlétében havi 35-40 EZER FORINTOT ÁLLAPÍTOTTAK MEG! A mai napon megkaptam a "tájékoztató jellegű SMS-t" ebben 120 ezer forint a havi törlesztőrészletem!
Szeretnék tájékoztatást kérni azzal kapcsolatosan, hogy az árfolyamrögzítést aláírva, közjegyző jelenlétében havi 35-40 EZER FORINTOT ÁLLAPÍTOTTAK MEG! A mai napon megkaptam a "tájékoztató jellegű SMS-t" ebben 120 ezer forint a havi törlesztőrészletem!
Mely szervhez tudok fordulni hogy igazságom és a megállapodott összeg kerüljön valós befizetésre!
Felháborító hogy egy BANK úgy cibálhat ahogy akar!
Mit tudok tenni az ügy érdekében, mert a jelen állapot szerint rövid határidőn belül vissza adom a lakást, mert a havi 35 ezer helyett nem fogok 120ezret fizetni, így is a semmire, hiszen a kimutatás szerint egy évben 650ezret fizetek a hitelre és rátelhelnek 750ezret - tehát 100 ezer mínuszban vagyok évente. a hitelem nem csökken, sőt úgy gyarapodik ahogy a BANK akarja!
Kérem segítségét az ügyben!
Köszönettel
K………… G………..
K………………………
------------------------------------
A levélíró problémája tehát az, hogy miután azért írta
alá az árfolyamrögzítéssel kapcsolatos okiratokat, mert fizetési nehézségei
folytán bizott abban, hogy a 2011. évi
LXXV. tv-nek első felében szabályozott árfolyamrögzítésnek nevezett jogi
konstrukció megvalósulásához szükséges három darab okirat aláírásával az
ígérgetéseknek megfelelően viszonylagos fizetési kedvezményekhez jut, de
ehelyett a bankok által felállított csapdába esett.
A probléma megoldásához elegendő megtekinteni ennek
törvénynek alábbi rendelkezését ahhoz, hogy a csapdának, az adósok rászedésének
lényegét észlelje:
4. §22 (1) A
gyűjtőszámlahitelre vonatkozó hitelkeret-szerződésnek a következő feltételeknek
kell megfelelnie:
a) a rögzített árfolyam alkalmazási időszakának záró
időpontjáig a pénzügyi intézmény a
hiteladós devizakölcsönből eredő bármely fizetési kötelezettségének teljesítése
esetén, annak tényleges elszámolásakor a
pénzügyi intézmény által alkalmazott törlesztési árfolyam és a rögzített
árfolyam közötti különbség forint összegét, a teljesítés elszámolásával
egyidejűleg a gyűjtőszámlahitelből történő folyósítással biztosítja,
Ez érthetően annyit jelent, hogy a törvény alapján a
pénzügyi intézmény – bank – szabad kezet kapott a törvényalkotótól ahhoz, hogy
a „forint
összeg” –nek nevezett törlesztő részletet a folyamatosan és
indokolatlanul, egyoldalúan emelt kamatmértéknek megfelelő pénzösszeggel együtt
emelhesse akkor, ha a tőketörlesztés számolása során betartja a mondjuk 180
Ft-os HUF/CHF árfolyamot.
Ennek a törvénynek megalkotásakor
– 2011. nyarán – már tudott dolog volt az
Európai Bíróság előtt 2010. szeptember 29-e óta folyamatban volt Pest
Megyei Bíróság által kérelmezett C-472/10. számú eljárás a fogyasztókkal kötött
szerződéseknek tisztességtelen feltételeit vizsgáló eljárásban – a magyar
kormány képviseletében Fehér M. Z., Szíjjártó K. és
Tóth Zs., meghatalmazotti minőségben – eljáró tisztségviselők által az,
hogy a bankok által hasra ütésszerűen és ily módon vitán felül
tisztességtelenül megállapított adósi kötelezettségek orvoslására az eljárásban
hozandó Európai Bíróság ítélettel elsősorban Magyarországot fel fogják hívni.
Ami később 2012. április 26-án az ítélet rendelkező
részében az alábbiak szerint meg is történt:
A fenti
indokok alapján a Bíróság (első tanács) a következőképpen határozott:
1) A nemzeti szabályozás által kijelölt
szervezet által a fogyasztók nevében közérdekből indított, jogsértő magatartás
abbahagyására való kötelezés iránti eljárásban döntést hozó nemzeti bíróság
feladata, hogy a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott
tisztességtelen feltételekről szóló, 1993. április 5‑i 93/13/EGK irányelv
3. cikkének (1) és (3) bekezdése tekintetében értékelje a fogyasztói
szerződések általános feltételei között szereplő olyan kikötés tisztességtelen
jellegét, amelyben az eladó vagy szolgáltató a nyújtandó szolgáltatáshoz
kapcsolódó díjak egyoldalú módosítását teszi lehetővé, anélkül azonban, hogy e
költségek kiszámításának módját egyértelműen meghatározná, és anélkül, hogy e
módosítás érvényes indokát megjelölné. Ezen
értékelés keretében e bíróságnak a fogyasztói szerződésekben foglalt általános
feltételek között – amelyeknek a vitatott kikötés részét alkotja –
szereplő valamennyi kikötés, valamint a szóban forgó általános feltételekben előírtakat
esetleg meghaladó jogokat és kötelezettségeket előíró nemzeti szabályozás
fényében azt kell megvizsgálnia, hogy a nyújtandó szolgáltatáshoz kapcsolódó
díjak változtatásának okait vagy módját egyértelműen és érthetően fogalmazták‑e
meg, illetve – adott esetben – azt, hogy a fogyasztók jogosultak‑e a
szerződés felmondására.
Nem volt nehéz tehát 2011. nyarán elsősorban a bankoknak
rájönni ahhoz, hogy amennyiben az európai joggyakorlatnak megfelelő nemzeti
bírósági eljárás esetén az Európai Bírósági döntésnek megfelelő ítéletek
születnek, akkor bizony előbb-utóbb az adósoktól tisztességtelen módszerekkel
elvett pénzzel az adósok felé el kell számolniuk.
Tehát ilyen előzmények után hozta
meg a Magyar Országgyűlés a bankok szándékainak megfelelő a 2011. évi LXXV. tv-t. Rájöttek arra, hogy még van egy halvány remény a
menekülésükre és a jogtalanul adósoktól elszedett pénznek megtartására.
Ugyanis a Ptk.
209. § 6. bek-e egyezően az európai joggyakorlattal a következőképpen
szabályoz:
(6) Nem minősülhet tisztességtelennek a szerződési feltétel, ha azt
jogszabály állapítja meg, vagy jogszabály előírásának megfelelően határozzák
meg.
Rájöttek
arra, hogy amennyiben törvény – jogszabály – szentesíti az egyébként Európában
már 1993. óta tiltott a tisztességtelen egyoldalú banki szerződésmódosítási
lehetőséget úgy, ahogy azt a 2011. évi
LXXV. tv. 4. §-a teszi, akkor nincs törvényes mód a törvényen alapuló
tisztességtelenséget bíróság előtt vitatni.
Valamint
azt is tudták, hogy a Ptk. 236. §
alábbi rendelkezésére tekintettel némi mézesmadzagot elhúznak a szerencsétlenül
járt adósok szája előtt, akkor egyúttal örökre le is mondathatják az adósokat
az egyébként törvényes és eredményes megtámadási lehetőségüktől:
(4) A megtámadás joga megszűnik, ha a megtámadásra jogosult a megtámadási
határidő megnyílta után a szerződést írásban megerősíti, vagy a megtámadásról
egyébként írásban lemond.
Sajnos az adósokat fenti módon ismét sikerült rászedniük
a bankoknak, és most már csak abban reménykedhetek, hogy talán utoljára.
Más kérdés az, hogy tudtommal egyetlen parlamenti párt,
vagy egyetlen parlamenti képviselő – többségében jogászi végzettségű – soha egy
szót nem szólt az ellen, hogy ezekkel a jámbor, naiv, jószándéku magyar
emberekkel szemben a mindenre elszánt bankokat legalább törvényalkotással ne
segítse a Magyar Országgyűlés.
---------------------------
Ilyen előzmények vezettek tehát oda, hogy a kedves
levélírómtól csak azért, mert elfogadta az árfolyamrögzítéssel kapcsolatos
szerződéseket, a kölcsönző bankja 35.000.-Ft. helyett akár 120.000.-Ft-ot is
kérhet máról holnapra. És holnapután pedig a bank esetleg azt közli, hogy
köszönje meg az adós azt, hogy nem azonnal 500.000.-Ft-ot kér a semmiért.
Mondhatja, hiszen a törvényes lehetőségei az ismét
rászedett embereknek a leírtak folytán immár véglegesen megszűntek.
-------------------------
És akkor térjünk vissza a Gólyavári Konferencián általam
nem ismert nevű Bankszövetségi tisztségviselőnek 50 perces előadásában
elhangzott alábbi közlésére:
"A legfontosabb az lenne, ha
mindenki lépjen be az árfolyamgát rendszerébe - hangsúlyozta.
Erre mondják azt, hogy még az ellenségemnek sem kívánom
az ilyenekkel való kapcsolatot. Ennyire rosszindulatú még az ellenségemmel sem
lehetek.
===================
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Neked mi a véleményed?