DR. LÉHMANN GYÖRGY (8600 Siófok Szűcs u. l. - tel. 84/313-176
és 06-20/49-39-85l) ügyvéd irata e-mail: lehmann@invitel.hu
==========================================================================
„Nem érünk rá
várakozni szaporán, ma jókor van, holnap késő lesz talán.
Ha bennünket még
mostan is megvettek, az Úristen kegyelmezzen Tinektek”
(Petőfi Sándor:
Dicsőséges nagyurak)
Országos Bírósági Hivatal
Elnöke
Dr. Handó Tünde részére
Tisztelt Elnök Asszony!
Kormányfőnek egyetlen bírósági ítélet miatti „botrányos” szót
használó véleménynyilvánítása után kiadott Kúriai Elnöki Közlemény az alábbi
szavakkal zárul:
„A
bíróságok iránti közbizalom csak akkor őrizhető meg, ha a bíróságok munkájával
kapcsolatos véleménynyilvánítás tárgyilagos, szakszerű, és a tények pontos
ismeretén nyugszik. Az eljárási kereteken kívüli reagálások, vélemények az
ítélkezést nem befolyásolják"
Igaz lenne a Kúriai Elnök Úrnak
ez a megállapítása akkor, ha a bíróságok munkáját elsősorban minősítő
tevékenységük, az ítélethozataluk, mindenkor a törvényes előírásoknak
megfelelően és lelkiismeretük szerint történne. Úgy ahogy az Elnök Úr
Közleményében a következők szerint írta:
„Az elnök
szerdán délben adott ki ezzel kapcsolatban közleményt, amelyben hangsúlyozza,
hogy az Alaptörvény szerint a bírák függetlenek, és csak a törvénynek
vannak alárendelve, ítélkezési tevékenységükben nem utasíthatóak”
A devizában nyilvántartott forint
kölcsönszerződések peres eljárásaival kapcsolatosan határozott véleményem az,
hogy hazánkban a bírák nem függetlenek, és nem csak a törvénynek vannak
alárendelve, ítélkezési tevékenységükben utasíthatók.
Követve az Elnöki Közlemény
utolsó szavait, ezt a véleménynyilvánításomat tárgyilagosan, szakszerűen és a
tények pontos ismeretén alapulva az alábbiak szerint bizonyítom.
-----------------------------
Megközelítőleg 700 peres
eljárást többségében ez évben indítottam azt követően, hogy a Kúria
Munkacsoportja 2012. december 10-én megalkotta az egyébként kifogástalan
szakmai tartalommal bíró 2/2012. (XII.10.) PK Véleményt. Természetesen a sablon
keresetleveleimbe ugyanúgy hivatkoztam a megfelelő jogszabályokra – Ptk. 209.
209/A §-okra – illetve az említett PK Véleményre, változtatásra azért nem volt
szükség, mert a keresetlevelem tartalmi fogyatékossága miatt egyetlen végzést
sem hozott egyetlen bíróság sem idézés kibocsátása nélküli elutasítással. 2013.
június közepéig.
Június közepe óta ellenben a
Fővárosi Törvényszék ugyanezt a keresetlevelet – mellékletben olvasható –
minden esetben hiánypótlási felhívást mellőzve idézés kibocsátása nélkül
utasítja el többségében az alábbi sablonszöveggel:
Ebből az indokolásból következően
tehát 2013. június közepe óta a Fővárosi Törvényszék minden bírája illetve
bírósági titkára azért utasítja el a keresetlevelet hiánypótlási felhívás és
idézés kibocsátása nélkül, mert 4 oldalas keresetlevelemből hiányzik a
kereset alapjául szolgáló tények konkrét megjelölése, illetve nem került
előadásra és levezetésre, hogy a támadott szerződési feltételt mely indokok alapján
tartja a felperes tisztességtelennek, konkrétan mennyiben és milyen szempontok
szerint.
Egyéb kifogásuk a végzéseknek a
keresetlevéllel kapcsolatosan nincs.
Engedje meg, hogy idézzem az ide
vonatkozó törvényi rendelkezéseket:
1952. évi III.
törvény a polgári perrendtartásról
121. § (1)
A pert keresetlevéllel kell megindítani; a keresetlevélben fel kell tüntetni:
a) az
eljáró bíróságot;
b) a
feleknek, valamint a felek képviselőinek nevét, lakóhelyét és perbeli állását;
c) az
érvényesíteni kívánt jogot, az annak alapjául szolgáló tényeknek és azok
bizonyítékainak előadásával;
d) azokat
az adatokat, amelyekből a bíróság hatásköre és illetékessége megállapítható;
e) a
bíróság döntésére irányuló határozott kérelmet (kereseti kérelem);
124. § (2)
A bíróság a keresetlevelet - hiánypótlási felhívás kiadását mellőzve
- idézés kibocsátása nélkül elutasítja, ha a jogi képviselővel eljáró fél
keresetlevele nem tartalmazza a 121. § (1) bekezdésében foglaltakat,
illetve, ha a jogi képviselő nem csatolta a meghatalmazását, vagy
elmulasztották az eljárási illeték megfizetésére vonatkozó kötelezettség
teljesítését.
Jól látható az idézetből az, hogy
a törvény sehol nem írja elő a tények „konkrét” leírásának
kötelezettségét a keresetlevélben, ezért a konkrét tények hiányára hivatkozva
idézés kibocsátása nélkül elutasítani a keresetlevelet konkrétan törvénysértő.
Ellenben hiánypótlási felhívás elképzelhető az elutasításra hivatkozással
akkor, ha az eljáró bíró nem tartja elég részletesnek a tényleírást.
Ennél nagyobb baj, és
kifejezetten hivatali visszaélés bűncselekményének alapos gyanújára utaló
probléma az a végzéssel, hogy hiánypótlási felhívás nélküli elutasítás
lehetőségét csak akkor biztosítja a bíróság számára a ha a jogi
képviselővel eljáró fél keresetlevele nem tartalmazza a 121. § (1) bekezdésében
foglaltakat törvényszöveg szerint a törvény 121. § 1. bek-ben
felsoroltak közül valamelyik konkrét szóhasználat szerinti törvényi feltétel
hiányzik.
Ugyanis
azzal, hogy az elutasító végzések „konkrét” tényeket hiányolnak,
elismerik azt, hogy a keresetlevélhez szükséges nem konkrét tények a
keresetlevélben benne vannak, azaz elismerik egyéb kifogás híján azt, hogy a
Pp. 121. § 1. bek. szerinti szószerinti feltételekben nincs hiány.
Ebből következően 2013. június
közepéig minden Fővárosi Törvényszéken intézkedő bíró és bírósági titkár
helyesen látta azt, hogy a törvény betartása esetén, hiánypótlási felhívás
nélkül nem utasíthatja el a keresetlevelet, míg 2013. június közepétől minden
hiánypótlási felhívás nélküli elutasító végzést hozó bíró és bírósági titkár
tisztában van azzal, hogy a törvény nem teszi lehetővé a hiánypótlási felhívás
nélküli elutasítás, és ezzel törvényt sért, de szándékosan törvényt sértve
hozta meg az adósok számára indokolatlanul jelentős hátrányt okozó
intézkedését.
A bűncselekmény alapos gyanújával
kapcsolatos törvényi tényállásból
225. §
Az a hivatalos személy, aki azért, hogy jogtalan hátrányt okozzon vagy jogtalan
előnyt szerezzen, hivatali kötelességét megszegi, hatáskörét túllépi, vagy
hivatali helyzetével egyébként visszaél, bűntettet követ el, és három évig
terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Indokolás:
A hivatali helyzettel egyéb módon való visszaélés a hivatalos minőséghez
kapcsolódó jogosítványokat tudatosan a társadalmi rendeltetésükkel ellentétes,
érdemileg felesleges, szabályellenes, többnyire alakilag törvényesnek tűnő
eljárás képében történő gyakorlása.
kiemelve a harmadik elkövetési
magatartási formát, mintha a törvényalkotó éppen a most hiánypótlási felhívás
nélkül intézkedő bírókra és bírósági titkárokra gondolt volna akkor, amikor a „hivatali
helyzetével egyébként visszaél” elkövetési magatartást megfogalmazta.
Hiszen bírói hivatali minőségükhöz kapcsolódó elutasítási lehetőségüket a
felesleges, szabályellenes és alakilag törvényesnek tűnő eljárásukban
társadalmi rendeltetéssel ellentétesen gyakorolják.
Ugyanazok a bírók és bírósági
titkárok tehát hol ismerik a törvényt, hol nem ismerik ugyanazt.
Szerintem ezt
hazánkban a körülmények ismeretében senki nem hiszi el. Hanem abban a
meggyőződésben van mindenki, hogy törvénytelen eljárásukkal a bírók
kifejezetten előnyt kívánnak a perben alperesként megjelölt bankok részére
nyújtani és a felperesi adósoknak kárt akarnak okozni.
Azért nem hiszi el, mert az
alábbi példából kiindulva mindenki jól tudja azt, hogy a Fővárosi Törvényszéken
hozott bármiféle egyszerűnek mondható végzés jogorvoslati határideje
általában nyolc hónap. Tehát akkor, ha a fentiek szerint június közepe óta általános
bírósági törvénytelen intézkedés miatt fellebbezést jelentek be, akkor legalább
8 hónappal, de inkább 10 hónappal késlelteti a Fővárosi Törvényszéki bíró vagy
bírósági titkár szándékosan törvénytelen módon az eljárást, és ez később a
banknak mindenképpen hasznos.
Vagy anyagilag teljes egészében
kikészíti ez idő alatt az adóst, vagy egy erre alkalmas közjegyző és végrehajtó
segítségével még a házából is ki lehet kergetni az adóst.
-------------------------
Ezzel kapcsolatos példaként
megemlítem azt, hogy a Fővárosi Törvényszék bíráinak másik szokásos
megnyilvánulása az időhúzásra, illetve keresetlevél elutasításra az ügyvédi
meghatalmazással kapcsolatos.
Sablon
meghatalmazásom a mellékletben látható, majd miután már az elmúlt évben sem
értettem egyet azzal, hogy a Fővárosi Törvényszéken sokadik alkalommal idézés
kibocsátására sor került a meghatalmazásom állítólagos hiányosságai folytán,
egyik ügyben fellebbezéssel éltem a 2012. november 26-án kelt ilyen tartalmú
végzés megváltoztatása iránt.
Fellebbezésem kedvező
elbírálására a következő oldalon látható, Fővárosi Törvényszékhez 2013.
Julius 8-án visszaérkezett Fővárosi Ítélőtáblai végzéssel került sor, melyben
megállapították jogerősen azt, hogy
„A
perbeli esetben a keresetlevélhez csatolt meghatalmazásból egyértelműen
kitűnik, hogy az valamennyi a felperesek által kötött devizalapu
kölcsönszerződés szerződési feltételeinek semmissége iránti peres eljárásban
való képviseletre feljogosít.”
„Egyebekben
– figyelemmel a felperesek és dr. Léhmann György ügyvéd aláírására – a
meghatalmazás az alaki kötöttségekre vonatkozó kifejezett törvényi előírásoknak
is megfelel.”
Ezt szerintem az első fokon
eljáró bíró is jól tudta, de mindenképpen elérte célját azzal, hogy pontosan
nyolc hónapig ne történhessen semmi a peres ügyben az alperesi banknak
legnagyobb megelégedésére.
Ellenben ugyanez a törvényszéki
bíró az általa átvett Ítélőtáblai döntés kézhezvételével számított 2 nap múlva
ugyanolyan tartalmú idézés kibocsátása nélküli elutasító végzést hozott szintén
ide másolva a meghatalmazás hiányosságaira hivatkozva.
Tisztelt Elnök Asszony!
Fentiek elsősorban a Fővárosi
Törvényszéken általánosíthatók, és amennyiben T. Elnök Asszony igényli,
természetesen több száz hasonló intézkedéséről a Törvényszéknek részletesen,
iratok melléklésével beszámolok.
Úgy gondolom, hogy fentiek
alapján T. Kúriai Elnök Úrnak Közleményében írt tárgyilagos, szakszerű, és a
tények pontos ismeretén alapuló véleménynyilvánításra alkalmas vagyok az
alábbiak szerint.
Határozott véleményem az, hogy az említett bíróságon fentiek szerint
bizonyítottan a bankok elleni peres eljárásban eljáró bírók nem függetlenek,
nincsenek a törvénynek alárendelve, ítélkezési tevékenységük során utasítják
őket.
Határozott véleményem az, hogy az említett bíróságon a bankok elleni peres
eljárásokban a bírók közvetlenül a közhatalomtól, áttételesen az alperesi
banktól függnek, ezek akaratának vannak alárendelve, és ítélkezési
tevékenységük során ezek utasítják a bírókat.
Határozott véleményem az, hogy a bankok elleni peres eljárásokban a büntető
törvénykönyv törvényi tényállását megvalósító bírók csak azért merik ezt a
magatartásukat elkövetni, mert támogatást élveznek a közhatalom és ügyészség
részéről ilyen magatartásuk elkövetése esetére.
Határozott véleményem az, hogy a bíróságok iránt közbizalom a közéleti
erkölcstelenségnek a Fővárosi Törvényszéknél bizonyított nagyságára
tekintettel nem létezik annak ellenére, hogy Kúriai szinten ennek megtartására
látok törekvést.
Határozott véleményem az, hogy elsősorban a bíróságok fentiekben
részletezett magatartása által a bankoknak tisztességtelen magatartásának
támogatásával sikerült a több millió ember tönkretételén túl elérni azt is,
hogy hazánk olyan mély erkölcsi válságba került, melynek eredményeként az
elkövetkező években a jogállamiságra hivatkozás mosolyt fakaszt a Magyar és más
országokban élő emberekben egyaránt.
------------------------------
T.
Elnök Asszony!
Természetesen fentiek ellenére
jövőben is teszem a dolgom. Ügyfeleim által olyan kiváló magyar embereket
ismerhettem meg, akikért érdemes minden elkövetnem akkor, ha sok évtizede
hivatásomat választottam.
Alapos tájékoztatásom után a
folyamatban lévő peres eljárásokat kiterjesztem a kereseti kérelmeket úgy,
ahogy a Kúria elhíresült Julius 4-i döntése alapján lehetséges, és a Fővárosi
Törvényszéknek tömeges elutasító döntése után természetesen fellebbezek a
Fővárosi Ítélőtábla felé,
Amennyiben ott hasonló döntések
születnek majd százszámra, akkor természetesen a júniustól lehetséges
felülvizsgálati eljárásokat is kezdeményezem a Kúria előtt valamennyi ügyben
tárgyalás tartását kérelmezve, illetve az első Kúriai döntéseket kivárva a
többieknél kérelmezni fogom az Európai Bíróságnál lehetséges előzetes
döntéshozatali eljárásokat. Valamennyi ügyemben.
Amennyiben
fentiek szerint a Fővárosi Törvényszék megfogadta azt, hogy a bankok érdekében
tűzön vízen át, akkor tőlem elvárható az, hogy az adósokkal tűzön vízen át.
====================
Tájékoztatásom befejezéseként engedje
meg nekem azt, hogy fentiek tükrében az alábbiak szerint bemutassak két
ítéletnek bírósági döntéssel kapcsolatos részét:
A fenti Szegedi Törvényszéki
ítélet alapjául éppúgy, mint a következő oldalakra másolt Fővárosi Törvényszéki
ítélet alapjául az alábbi sablonkereseti kérelem szolgált:
„állapítsa
meg az ERSTE Bank Hungary Nyrt alperes és felperesek között 2006. május 30-án
megkötött kölcsönszerződés III. 4. pontja szerinti
„A Bank
a kölcsön ügyleti kamatlábát a kamatperiódus forduló napján, késedelmi kamatát
az egyes ügyleti évek forduló napján jogosult egyoldalúan megváltoztatni. A
Bank a kamatnak az Adós számára kedvezőtlen változtatására akkor jogosult, ha a
jogszabályváltozás, a bankközi hitelkamatok, a jegybanki alapkamat, az
állampapírok – illetve a pénzpiaci kamatok és hozamok alakulásának változásai,
az infláció mértékének, a fogyasztási árinde3x., a Bank forrás illetve
hitelszámla vezetési költségeinek változása, a hitelintézetek prudens
működésére vonatkozó törvényi szabályok, valamint likviditási, jövedelmezőségi
és eszköz-forrás menedzselés, jogszabályi, vagy egyéb előírások ezt szükségessé
teszik.”
szerződési
feltételeinek semmiségen alapuló érvénytelenségét, valamint
ennek jogkövetkezményeként állapítsa meg azt, hogy 2006. május 30-tól, a
szerződés megkötésétől kezdődően nem jelentenek kötelezettséget az adósokra
nézve ezek a semmis szerződési feltételek”
Mindkettőben alperes az ERSTE
Bank Hungary Nyrt, és a két pernek azonos a ténybeli és jogi alapja.
---------------------------
A Szegedi Törvényszék ítéletének
ide másolt indokolása szerint eljáró bíró előbb jogszabályi hivatkozást tett a bankkölcsönnek
és fogyasztói szerződéssel kapcsolatosan, a semmiségre, valamint a 2/2012.
(XII.10.) PK Véleményre hivatkozással tisztázta azt, hogy nem volt akadálya az
érdemi vizsgálatnak, a Hpt.-re hivatkozással kizárta az alperesnek erre a
jogszabályra lehetséges törvénysértését, majd rátért az érdemi vizsgálat
lényegére, a Ptk. 209. § és Ptk. 4. § ismertetésére. Ezek után meghatározta az
ítélet a vitatott szerződésben meghatározott ok csoportot, és többek között
megállapította a következőket:
„A törvényszék
álláspontja szerint mindkét ok csoport olyan mértékben általánosan
megfogalmazott és egyenként is összetett, hogy azok alapján alperesnek –
elvileg – bármikor, bármilyen mértékű kamatemelési lehetőség biztosított
indokolási kötelezettség és a fogyasztó való ellenőrzési lehetősége nélkül
akként, hogy az idézett ok csoportok értelmezése teljes egészében és kizárólag
az alperes jogosultsága, arra a felperesnek, mint fogyasztóknak semmilyen
ráhatásuk nincs.”
----------------------------
És akkor nézzük a következő
oldalakra másolt, másik, keresetet elutasító ítélet indokolása döntő részét
is:_
„Az
alperes által meghatározott körülmények, melyek esetében a kamat
megváltoztatható, egyértelműen és világos módon, érthetően kerültek
megfogalmazásra, azok tartalma így konkrétan azonosítható volt. Az objektív
jelleggel meghatározott feltételekre figyelemmel nem lehetett megállapítani,
hogy a perbeli szerződéses rendelkezések tisztességtelenek lennének.”
Határozott véleményem az, hogy
utóbbi ítélet méltó folytatása a június közepe óta megkezdett minősíthetetlenül
durva, de egyébként is mindenkor tapasztalt törvénysértő Fővárosi Törvényszéki
intézkedéseknek. Ha egyszer utasítják a bírót annak közlésére, hogy márpedig
hazánkban a tehéntej színe fekete és egyébként kockaalaku, akkor ez úgy is
lesz. Ezt bizonyítja ez az ítélet, és az ehhez hasonló ítéletek.
Csak azt nem tudom, hogy
hazánkkal így mi lesz.
Siófokon 2013. augusztus 26.
napján.
Tisztelettel: Dr. Léhmann György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Neked mi a véleményed?